Kuba Stankiewicz
Czołowy polski pianista jazzowy. W latach 1987–1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (wyróżnienie Nagrodą O. Petersona). PółfinalistaMiędzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie, współpra- cował z orkiestrą legendarnego klarnecisty Artiego Shawa. W drugiej połowie lat 80. XX wieku występował z zespołem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, potem z zespołami Zbigniewa Namysłowskiego. Założył kwartet z Henrykiem Miśkiewiczem, Adamem Cegielskim oraz Cezarym Konradem. W 1993 nagrał płytę Northern Song (Płyta Roku wg czytelników „Jazz Forum”), późniejUlice wielkich miast (z piosenkami Agnieszki Osieckiej) oraz Chopin Songbook. Współ- tworzył formację TravelingBirds, grał też ze Scottem Hamiltonem, Artem Farmerem, Sheilą Jordan, Janu- szem Muniakiem, Tomaszem Szukalskim i Anną Ma- rią Jopek. W 2012 roku zarejestrował autorski album Spaces(nominowany do Nagrody Muzycznej „Fryde- ryk” 2013 w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa) oraz solową płytę z interpretacjami muzyki filmowej Wojciecha Kilara. W latach 2014–2015 razem z Pete- rem Erskine’em i Dariuszem Oleszkiewiczem zareje- strowali albumy z muzyką Victora Younga, Bronisława Kapera i Henryka Warsa wydane nakładem Warner Classics. W 2020 roku ukazał się album Film Music oraz owoc współpracy z Jackiem Kotlarskim – płyta Kochanowski. Pieśni.
Pianistyka Stankiewicza wyrasta z klasycznych amerykańskichwzorów, częściejzmierzając w stronę romantycznej liryki niż dynamicznych ekstremów. Jest to rasowy jazz, osadzony w przekonującym timingu i otwarty na partnerów. Artysta prowadzi tak- żedziałalność pedagogiczną. Pełni funkcję kierowni- ka Katedry Muzyki Jazzowej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Jakub Olejnik
Kontrabasista i gitarzysta basowy swobodnie poruszającysię w świecie muzyki klasycznej, jazzowej i elektronicznej.
Wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz na licznych kursach i warsztatach muzycznych. Jest również twórcą i dy- rektorem artystycznym wrocławskiego Bass&BeatFestival – wydarzenia skupionego wokół basu i beatu, postrzeganych jako fundamenty współczesnej muzyki, promującego młodych artystów i nowe formy wyrazu. Współpracuje z Teatrem Muzycznym Capitol, Teatrem Polskim we Wrocławiu i Narodowym
Forum Muzyki. Od 2022 roku pełni funkcję prezesa Międzynarodowej Fundacji Jazz nad Odrą. Ma na swoim koncie współpracę z artystami zagranicznymi, takimi jak Rory Stuart, KarenCarroll, Rufus Reid, Carlos Piñana, Dante Luciani, AchilleSucci, Bjørn Charles Dreyer, AnnePaceo czy Nicolas Simion, oraz polskimi: Agatą Zubel, Piotrem Wojtasikiem, Krzysztofem Kiljańskim, Piotrem Baronem, Grzegorzem Nagórskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Kubą Stankiewiczem i L.U.C. Olejnik. Jest współtwórcą koncepcji międzynarodowegoprzedsięwzięcia artystycznego #PaderewskyOrche- stra, łączącego sztuki wizualne i muzykę w różnych stylach i technikach, prezentowanego od 2018 roku w Polsce i we Francji.
Wystąpił na wielu najważniejszych festiwalach jazzowych, m.in. Jazz nad Odrą, WarsawSummer Jazz Days, Era Jazzu, Jazzycolors, MiędzynarodowymFesti- walu Jazz Bez, JazzFest Brno, RCK Pro Jazz Festiwal.
Przemysław Jarosz
Perkusista jazzowy i pedagog. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W czasie studiów był laureatem kilku nagród indywidualnych i zespołowych. Od 2005 roku wykłada w klasie perkusji jazzowej na macierzystej uczelni. Angażujesię tam również w pracę naukową oraz pracuje jako realizator dźwięku w Studiu Tech- nik Audiowizualnych. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Działalność dydaktyczną prowadzi także w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Interesują go szczególnie aspekt sonorystyczny gry na perkusji oraz improwizacja jazzowa.
Jako wykonawca współpracował z czołowymi przedstawicielami krajowej sceny jazzowej – Piotrem Baronem, Dominikiem Bukowskim, Piotrem Wojta- sikiem, Piotrem Lemańczykiem, Krystyną Stańko czy Big Bandem Uniwersytetu Zielonogórskiego. Wystąpił na większości jazzowych festiwali w Polsce.
Razem z saksofonistą Tomaszem Pruchnickim i klawiszowcem Kajetanem Galasem tworzy grupę Yarosh Organ Trio. Formacja zadebiutowała w 2016 roku. Wydała już trzy albumy; muzycy zespołu zostali również zaproszeni do nagrania płyty z kwartetem wokalnym The Sound Pack zatytułowanej Żyj kolorowo, która ukazała się w 2023 roku.
[ENG]
KubaStankiewicz
A leading Polish jazz pianist, graduate of Boston’s Berklee College of Music (1987–1990, Oscar Peterson Prize winner), semi-finalist of the Thelonious Monk Institute of Jazz International Piano Competition
in Washington, and member of the orchestra led
by the legendary clarinettist Artie Shaw. In the late 1980s Stankiewicz played in Jan ‘Ptaszyn’ Wróblew- ski’s band, and later with Zbigniew Namysłowski’s ensembles as well as in a quartet, which he founded with Henryk Miśkiewicz, Adam Cegielski, and Cezary Konrad. In 1993 he took part in the recording of CD Northern Song (Album of the Year in the ‘Jazz Forum’ readers’ poll), later – of Big City Streets (Osiecka’s songs) and Chopin Songbook. Member of Traveling Birds, he has also played with Scott Hamilton, Art Farmer, Sheila Jordan, Janusz Muniak, Tomasz Szu- kalski, and Anna Maria Jopek. In 2012 he recorded his original album Spaces (A Fryderyk 2013 nomina- tion for Jazz Album of the Year) and a solo CD of film music by Wojciech Kilar in his own interpretations. In 2014–2015, together with Peter Erskine and Da- riuszOleszkiewicz, they recorded albums with music by Victor Young, BronisławKaper, and Henryk Wars, released by Warner Classics. In 2020, the album Film Music was released and the fruit of cooperation with Jacek Kotlarski – the album Kochanowski. Songs.
Stankiewicz’s piano style, rooted in classical US models, tends more often toward Romantic-type lyricism than toward dynamic extremes. He plays genuine jazz rooted in a convincing sense of timing and open to what his stage partners have to offer. Stankiewicz also conducts teaching activities. He is the head of the Department of Jazz Music at the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowi- ce. Karol Lipiński in Wrocław.
Jakub Olejnik
Double-bass and bass-guitar player, moving freely between the worlds of classical, jazz, and electronic music.
Olejnik teaches classes at the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław as well as conducting numerous music courses and workshops. He is also the founder and artistic director of Bass&Beat Festival, focussing on bass and beat as the founda- tions of contemporary music as well as promotion of young artists and new means of expression. His collaborations include projects with Wrocław’s Capitol Music Theatre, Polski Theatre, and the National Forum of Music. Since 2022 he has been the president of the International Jazz-on-the-Odra Foundation.
Olejnik has worked with such foreign stars as Rory Stuart, Karen Carroll, Rufus Reid, Carlos Piñana, Dante Luciani, Achille Succi, Bjørn Charles Dreyer, Anne Paceo, and Nicolas Simion, as well as Polish artists: Agata Zubel, Piotr Wojtasik, Krzysztof Kiljański,
Piotr Baron, Grzegorz Nagórski, Henryk Miśkiewicz, KubaStankiewicz, and L.U.C. He is a co-author of the #PaderewskyOrchestra international artistic project concept, combining visual arts and music across a wide palette of styles and techniques. The project has been presented since 2018 in Poland and France.
The musician has appeared at such major jazz festivals as Jazz on the Odra, Warsaw Summer Jazz Days, Era Jazzu, Jazzycolors, the ‘Jazz Bez’ Internation- al Festival of Contemporary Improvisational Music, JazzFest Brno, and RCK Pro Jazz Festiwal.
Przemysław Jarosz
Jazz drummer and educator, graduate of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław. He won several individual and ensemble prizes during his studies. Since 2005 he has taught jazz percussion at his alma mater, as well as conducting research (DMA degree in 2014) and working as a sound engineer at the Audiovisual Technology Studio. He also teaches classes at the University of ZielonaGóra’s Institute of Music. His interests focus on the sound colour aspects of percussion performance and on jazz improvisation.
Jarosz has performed as a drummer with such leading representatives of the Polish jazz scene as Piotr Baron, Dominik Bukowski, Piotr Wojtasik, Piotr Lemańczyk, Krystyna Stańko, and the Big Band of the University of ZielonaGóra. He has appeared at the majority of jazz festivals in Poland.
With sax player Tomasz Pruchnicki and keyboardist Kajetan Galas, Jarosz plays in Yarosh Organ Trio, which made its debut in 2016. The band has released three albums and was invited to record with The Sound Pack vocal quartet for the CD Żyjkolorowo, which came out in 2023.